Excursie Deltawerken (Zeeland)

Voor de herfstvakan/e heeft de 5 havo groep nlt (natuur leven en technologie) een bezoek gebracht aan de Deltawerken en meer specifiek de Oosterscheldekering.

In de weken ervoor hadden zij een module gevolgd over klimaatverandering, van de natuur zelf en hoe wij mensen de temperatuur de afgelopen 150 jaar extra aan het opstoken zijn. Hoe zeespiegelstijging daarvan een gevolg is en welke gevaren dat oplevert voor laaggelegen gebieden grenzend aan zee (delta’s). Niet alleen in Nederland maar ook in andere delen van de wereld, bijvoorbeeld Bangladesh in Zuidoost – Azië.

Delta’s vormen het grensgebied tussen zee en land. Dus waar kun je dan beter heen gaan dan Zeeland?! De leerlingen hebben een dagverslag gemaakt van deze dag en in het onderstaande zijn meerdere stukjes uit de verslagen opgenomen (“ ....”).

Met vier busjes zijn we via de Haringvlietdam en de Brouwersdam naar de Oosterscheldekering gereden.
“Voordat we naar Neeltje Jans reden gingen we eerst een stuk op de Oosterscheldekering. Waar Neeltje Jans tussen in ligt. Dit was veel cooler dan de dammen waar we eerder in de rit overheen zijn gereden. De Oosterscheldekering heeft een unieke vorm en om de kering te kunnen maken moesten nieuwe technieken toegepast worden.”

Op het eiland Neeltje Jans ligt de Delta Expo waar van alles valt te beleven en leren over hoe uniek de Oosterscheldekering is, de watersnoodramp en het bijzondere zoutwater milieu in de Oosterschelde. Vooral de Delta Experience maakte veel indruk op de leerlingen (in veel verslagen terug te lezen):

“Ook was hier de delta experience en deze heeft persoonlijk vrij veel indruk op mij gemaakt. Hier werd op een erg realistische manier laten zien hoe de nacht van 31 januari 1953 er aan toe ging. Ik heb nooit veel interesse gehad in de watersnoodramp maar na deze experience gezien te hebben heb ik een totaal ander beeld van de watersnoodramp gekregen en ben ik echt gaan inzien hoe ontzettend belangrijk en bijzonder de Deltawerken zijn."

Andere onderdelen die de tongen losmaakten waren de orkaanmachine, zeehond Bobby, het enorme zoutwater aquarium en de rondvaart over de Oosterschelde.

“Tot slot gingen we nog in een rondvaartboot de Oosterschelde op. Zo zag ik de Oosterscheldekering van dichtbij, ook echt wel indrukwekkend. Jammer genoeg heb ik geen zeehonden kunnen spotten.”

Na vertrek van Neeltje Jans zijn we nog een aantal andere zaken gaan bekijken.
In het verleden is in Nederland veel land op de zee gewonnen, maar soms ging er ook land verloren. Een duidelijk voorbeeld is het dorpje Koudekerke dat, op de toren na, helemaal verdwenen is in de Oosterschelde.
Een stukje verderop bezochten we een grote dijkdoorbraak die nooit meer is gedicht, te diep en te grote waterstromingen.
Als laatste zijn we een stukje door Plan Tureluur gereden, een groot natuurproject om het unieke brakwatermilieu (menging van zout en zoet water) weer terug te brengen met een uniek planten – en dierenleven.

Als begeleiders hadden we een heel leuke – en ontspannen dag met mooi weer en een enthousiaste groep waar we eigenlijk geen omkijken naar hadden.
En de leerlingen? Die vonden dat ook:

- “Al met al was het een geslaagde dag en was het super leerzaam. Nu weet ik meer over hoe ons lage landje wordt beschermd tegen water. Ik heb ook meer geleerd over de waternoodramp. Eerst dacht ik dat het niks voorstelde en dat het nooit hier in Zuid-Holland kon gebeuren. Maar deze excursie heeft mij het tegendeel bewezen. Bedankt voor de leerzame en gezellige excursie."

- “Ik vond de excursie verrassend leuk. Van tevoren had ik gedacht dat dit een saai uitstapje zou worden, maar ik ben blij verrast. Ik vond het een leuke en leerzame dag.”

- “Ik was nog nooit in Zeeland geweest. Er ging een wereld voor mij open.”

- “Ontzettend bedankt voor de leuke dag, het is er een om nooit te vergeten.”
Media
  • Zeeland1