Loopbaan Oriëntatie Begeleiding

Op onze school beschikken wij over twee decanen.
Een decaan helpt met het maken van keuzes in de schoolcarrière. In de derde klas moeten leerlingen beslissen met welke vakken ze doorgaan naar hun eindexamen havo of vwo. Die keuze is erg belangrijk. Zo belangrijk dat alle leerlingen een speciaal keuzeprogramma doorlopen. Ze leren nadenken over zichzelf. Welk toekomstbeeld hebben ze voor ogen? Wat zijn hun capaciteiten? Om hen nog extra te helpen neemt een extern bureau (het AOB) een test af en geven docenten gedetailleerde adviezen. Natuurlijk kunnen onze leerlingen ook uitgebreid praten met hun decaan. Zo komen ze uiteindelijk, samen met hun ouders, mentor, docenten en decaan, tot een weloverwogen beslissing.

Aan het eind van hun loopbaan op Lyceum Schravenlant zijn leerlingen klaargestoomd voor een vervolgopleiding op het hoger beroepsonderwijs of aan een universiteit. Welke opleiding lijkt het meest aantrekkelijk en geschikt? Daar moet goed over worden nagedacht en ook daar staat een decaan klaar met adviezen, suggesties en een grote hoeveelheid informatie. In samenwerking met de Schiedamse Rotaryclubs en de andere plaatselijke scholen voor havo en vwo organiseren wij bovendien jaarlijks een beroepenvoorlichtingsavond.