Ons schoolgebouw

Vanaf 2013 heeft Lyceum Schravenlant een nieuw gebouw aan de Hugo de Grootstraat/Burgemeester van Haarenlaan.

Het is ontworpen door LIAG architecten & bouwadviseurs. Duurzaamheid staat bij LIAG hoog in het vaandel. Het geheel is open, licht en gezellig.
De leerlingen hebben vanaf het begin inspraak gehad en dat is voor Nederland uniek. Zij hebben steeds contact onderhouden met Michael Braungart, één van de grondleggers van het Cradle to Cradle principe. Het Innovatie Centrum Duurzaam Bouwen te Rotterdam (ICDUBO) is bij het project nauw betrokken geweest.

Het schoolgebouw is ontworpen met cradle to cradle als inspiratiebron. Dit wil zeggen dat vrijwel alle materialen (m.u.v. beton)te hergebruiken zijn. Verder zijn, waar mogelijk, milieuvriendelijke en recyclebare bevestigingsmaterialen toegepast. Aan de isolatie van het hele gebouw is enorm veel aandacht besteed om de verwarmings- en koelingskosten zo laag mogelijk te krijgen. Zo verbranden we verder geen aardgas om het gebouw te verwarmen maar halen we de warmte (en ’s zomers de koelte) uit de bodem middels een WKO-installatie i.c.m. een elektrische warmtepomp die ook voor koeling kan zorgen. Het douchewater voor de gymzalen is verwarmd door zonnecollectoren en een deel van ons elektriciteitsgebruik wordt afgedekt door stroom die is opgewekt door zonnepanelen op het dak. De toiletten worden doorgespoeld met opgevangen, en door het groene dak gezuiverd, regenwater. De luchtvochtigheid is mede geregeld door een wand van IJslands mos in het atrium en het gehele binnenklimaat is verder geregeld door een geavanceerd klimaatsysteem.