Gastles ProDemos; Maatschappijleer

De leerlingen uit 5 havo en 5 vwo kregen op vrijdag 20 januari een gastles van ProDemos over de rechtsstaat. Na het opfrissen van het geheugen over het strafrecht en iedereen die een rol speelt bij een strafrechtzaak, werd het lokaal omgebouwd tot een heuse rechtszaal.

Alle leerlingen kregen een rol toebedeeld. De drie rechters, Officier van Justitie, de griffier en de advocaten werden in een toga gehesen om zich helemaal te kunnen inleven in hun rol. Vervolgens werd een verdachte, getuige en slachtoffer aangewezen. Nadat er ook een bode en parketpolitie was uitgekozen kon de rechtszaak beginnen.

De rechtszaak draaide om een mishandeling. De zaak werd behandeld zoals dat in een echte rechtszaak gaat.
De verdachte kreeg veel vragen op zich afgevuurd. Ook een getuige werd opgeroepen om zijn verhaal te doen en hij werd stevig aan de tand gevoeld door de rechters.
Vervolgens kon ook het slachtoffer zijn verhaal doen.

Na het verzamelen van al deze informatie hebben alle rollen met advies van andere leerlingen een oordeel moeten vellen. Is de verdachte schuldig en welke straf verdient hij?

Na de uitspraak van de rechters kan alleen maar geconcludeerd worden dat de leerlingen zich goed hebben ingeleefd in hun rol en dat het recht heeft gezegevierd.
  • ProDemos