Eerste leerlingen van versnelde vwo-opleiding geslaagd

SCHIEDAM - Bij het Schiedamse Lyceum Schravenlant zijn acht vwo-leerlingen geslaagd die in 2017 als zogenoemd toptalent de basisschool verlieten om te starten met een destijds nieuwe opleiding: versneld vwo. Ofwel vwo in vijf in plaats van zes jaar.

De onderbouw, normaal een traject van drie jaar, rondden ze in twee jaar af. Eenmaal in de bovenbouw konden ze zich, met een dubbel profiel, gaan storten op de vakken waar ze wat mee hadden. Nu zij een jaar gewonnen hebben, pakken de leerlingen gelijk door. Zij willen stuk voor stuk direct verder met het echte werk: naar de universiteit om onder andere Geneeskunde, Computer Science and Engineering, de dubbelstudie Economie en Recht of Communication and Media te gaan studeren.

Versnellen van de vwo-opleiding is op een select aantal scholen in Nederland toegestaan door het ministerie van Onderwijs. Met de start van het versneld vwo is door het gerenommeerde Kohnstamm Instituut meerjarig onderzoek verricht naar het beoogde doel, of 'getalenteerde leerlingen meer uitgedaagd worden, zich niet gaan vervelen en daardoor niet gedemotiveerd raken voor school'.

Lyceum Schravenlant is een openbare Schiedamse school voor havo en vwo. De school heeft naast de accreditatie voor versneld vwo ook de licentie als Unesco-school en als Vecon Business School.
  • geslaagd