Lyceum Schravenlant maakt positieve impact op Schiedam tijdens de ‘Impact Dagen’

Als onderdeel van de festiviteiten rond het 150-jarig bestaan en het feit dat Lyceum Schravenlant officieel UNESCO-school is geworden, organiseerde de school de Impact Dagen in samenwerking met partner Young Impact. Bijzonder is dat de Impact Dagen zijn ontstaan vanuit de jubileumwensen van de leerlingen zelf. Alle leerlingen bedachten ‘challenges’ die voor Schiedam en de Schiedammers betekenisvol zijn en voerden deze uit op woensdag 30 oktober. Met deze acties wilden de leerlingen een directe positieve impact hebben voor een ander. De Schiedamse gemeenschap genoot zichtbaar van de vele positieve initiateven.

De brugklassers deden een gezamenlijke ‘challenge’ in samenwerking met afvalbeheerbedrijf Irado. Zij verzamelden zwerfvuil en kregen uitleg over de werkwijze van Irado via diverse doe-opdrachten. Brugklasser Noa (1A) vat de ochtend als volgt samen: ‘Het was koud, maar leuk en ik heb een hoop geleerd over afvalscheiding en verwerking. Het afval opvissen uit het water vanaf een waterfiets met behulp van een schepnet vond ik het allerleukst!’

Hilal uit klas 3 maakte met haar groepje een ‘grabbelbox’ met daarin briefjes waarop een positieve boodschap was geschreven en verraste daarmee het winkelende publiek. ‘De mensen reageerden heel enthousiast. Bijzonder om te zien dat je met zoiets kleins iemand zijn dag een stukje leuker kan maken!’
Iedere leerling is door middel van kleine of grotere challenges tijdens de Impact Dagen in actie gekomen voor een ander. Het Lyceum Schravenlant neemt daarom als dank alle leerlingen op 5 juni 2020 mee naar de Young Impact Day in de Jaarbeurs Utrecht, een dag vol inspirerende workshops en mega-challenges met bekende artiesten en YouTubers. Het festival wordt afgesloten met een spectaculair eindfeest.

We kijken met een tevreden en trots gevoel terug op de Impact Dagen en hopen dat leerlingen hebben ervaren hoe waardevol het is om belangeloos iets voor een ander te doen.

• PostIts